naturalne_warzywa_owoce

Jakich witamin i minerałów – raczej NIE suplementować

Jeśli ciało jest fabryką… To witaminy i minerały są pracownikami.

Bez pracowników, fabryka nie funkcjonuje. Tak samo ciało bez witamin. Wiadomo, że w postaci suplementu można brać dzisiaj już praktycznie wszystko. Ale to nie oznacza, że się powinno!

Oto, czego z całą odpowiedzialnością nie polecamy brać w postaci suplementów.

1. BETA-KAROTEN I WITAMINA A  (po prostu: nie brakuje tego w racjonalnej diecie):

  • marchew,
  • słodkie ziemniaki,
  • brokuły,
  • dynia,
  • pomidor,
  • szpinak,
  • bataty,
  • natka pietruszki,
  • arbuz,
  • brzoskwinia,
  • mango,
  • melon,
  • morele,
  • śliwki,
  • pomarańcze,
  • bakłażan,
  • masło,
  • wątróbki,
  • podroby,
  • jajka.

2. WAPŃ (również absolutnie nie brakuje na racjonalnej diecie)

Jest go naprawdę sporo w wielu produktach:

  • sery żółte,
  • sery twarogowe,
  • naturalne jogurty,
  • migdały,
  • orzechy laskowe,
  • fasola biała,
  • nasiona słonecznika,
  • szpinak,
  • szczaw,
  • kapusta biała,
  • jaja kurze.

To są wszystko prawdziwe produkty, dobre w racjonalnej diecie. Więc suplementy z wapniem nie są niezbędne.

ŻELAZO

Suplementować dietę żelazem powinno się tylko wtedy, jeśli lekarz tak zaleci, po uprzednim zbadaniu się. Suplementacja samodzielna niezamierzona – bo na przykład ktoś bierze preparat multiwitaminowy – ostatecznie tylko, gdy żelaza jest nie więcej niż 3 miligramy.

WIĘC CO WARTO BRAĆ?

• Witaminę D.

• Kompleks tych soli mineralnych w małych dawkach: magnez, cynk, mangan, miedź, jod, chrom, selen.

• Witaminę C.

witamina_C_PharmoVitTo tak ogólnie, oczywiście. Wiadomo, że w wielu sytuacjach suplementację trzeba dopasować indywidualnie.

Jeśli chodzi o witaminę C, to zachęcam do zakupu w naszym sklepie od polskiej firmy PharmoVit specjalizującej się w tej witaminie.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart